Søg
Pressemeddelelse

Broer sikres, så pendlere kan komme på arbejde

Broer over fire sunde sikres nu mod sammenstød med slingrende tankskibe og færger. Et alvorligt sammenstød kan lukke dem i en længere periode og medføre store konsekvenser for lokalbefolkningen.
18. maj 2015

​Broerne er ofte livliner for befolkningen i området omkring dem. De bruger dem hver dag, når de skal på arbejde, ligesom det også ofte er broerne, der forbinder folk med indkøbsmuligheder, uddannelsesinstitutioner, skadestuer og hospitaler.

Det har derfor store konsekvenser for borgerne, hvis deres lokale bro må lukke – for eksempel fordi den bliver påsejlet.

Dette scenarie vil Vejdirektoratet forhindre ved at udstyre en række af de store broer med ekstra sikkerhed, så et stort skib ikke skader dem alvorligt, hvis det sejler ind i dem.

Helt konkret planlægger Vejdirektoratet at give Aggersundbroen, Limfjordsbroen, Sallingsundbroen og Svendborgsundbroen ekstra beskyttelse.

”Vi vil gerne give folk den sikkerhed, der ligger i at vide, at deres lokale bro er ekstra godt beskyttet,” fortæller Vejdirektoratets projektleder Shahriar Honar, der tilføjer, at sikringen af broerne handler om mere end blot at undgå lidt lokalt besvær.

”Hvis broerne skades alvorligt af sammenstødet med et skib, kan det få store økonomiske konsekvenser for regionerne, idet broerne er vigtige færdselsårer for mange daglige pendlere,” siger han.

”Bliver for eksempel Aggersundbroen lukket for trafik, skal en hjemmehjælper køre en omvej på 160 kilometer hver vej, hvis hun skal på hjemmebesøg på den anden side af broen, så det er ikke bare pjat.”

I den anden ende af landet er Svendborgsundbroen eneste mulighed for borgere på Tåsinge og Langeland, når de skal til fastlandet. Janne Winther bor på Tåsinge og arbejder som salgsmanager ved Dinesen Gulve i Jels syd for Kolding, og det vil have meget store konsekvenser for hende og hendes familie, hvis Svendborgsundbroen lukker.

”Den bro er vores livline til rigtig mange ting, både arbejdspladser, skoler og sygehuset i Svendborg. Jeg vil tro, at halvfems procent af indbyggerne på Tåsinge kører over broen mindst to gange hver dag,” siger Janne Winther.

”Der er i forvejen nok, man kan have mavepine over i hverdagen. Hvis broen lukker, skal også vi til at bekymre os om at nå hjem, inden vuggestuen lukker. Den holder jo ikke længere åbent, selvom vi skal vente på en færge,” siger hun.

Fire forskellige løsninger til fire forskellige broer
Vejdirektoratet arbejder med fire vidt forskellige løsninger, der er specielt tilpasset forholdene ved de forskellige broer. Arbejdet kommer næsten udelukkende til at foregå fra pramme på vandet undtagen på Limfjordsbroen, hvor vejbanen kan blive indskrænket. Derfor bliver trafikanterne på vejene ikke generet af arbejdet.
 
”Sikringen af de fire broer får ikke særlige konsekvenser for skibe, der passerer under broerne. De store skibe skal sejle i de eksisterende sejlrender, og mindre skibe, der kan sejle udenfor sejlrenden, skal følge afmærkninger på vandet og søkortene,” beroliger Shahriar Honar.
Mens arbejdet står på, kan skibene dog blive nødt til at vente på, at en pram bliver flyttet, før de kan passere.
 
Fakta: Løsningerne
Aggersundbroen
Aggersundbroens piller bliver forstærket ved, at en ring af spunsjern hamres dybt ned i havbunden omkring hver af de to piller. Mellem pillen og spunsjernet støbes mellemrummet ud med beton, så pillen bliver stærkere. Det gør gennemsejlingsfaget en smule smallere, men er den bedste løsning i Aggersund, der er et dybt og strømfyldt farvand, hvor skibene hurtigt kan komme ud af kurs.
 
Sallingsundbroen
Sallingsund er ikke så dybt som Aggersund, og det er meget bredere med svagere strøm. Her bliver løsningen betonklodser et stykke fra broen omkring gennemsejlingsfaget. Hvis skibe kommer ud af kurs, støder de mod betonklodserne, inden de rammer broen. Betonklodsernes placering er fastlagt, ved at ingeniørerne har kigget på fremherskende strøm- og vindforhold og beregnet, hvordan et skib vil drive, hvis det mister motorkraft.
 
Svendborgsundbroen
En helt anderledes løsning kommer til at sikre broen i det lavvandede Svendborgsund. Nye rev af sand og sten omkring sejlrenden et stykke inden broen standser store skibe, der er ude af kurs, ved at sætte dem på grund.
 
Limfjordsbroen
Limfjordsbroen, der forbinder Aalborg og Nørresundby, bliver sikret ved at forstærke og udvide selve brodækket. Hvis skibe støder ind i broen, skal den være så stærk, at det kun er den nye udvidelse, der bliver påvirket. Aalborg Kommune står selv for sikring af Limfjordsbroen.
Oprettet
18-05-2015.
Senest opdateret
18-05-2015.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index