Søg
Pressemeddelelse

Lavere fart efter ATK-vognes indtog på de danske veje

Farten er dalet, efter politiet har udvidet antallet af ATK-vogne på landsplan fra 25 til 100 fotovogne. Det viser Vejdirektoratets hastighedsbarometer for de seneste 3 måneder.
20. maj 2015

​Farten er dalet, efter politiet har udvidet antallet af ATK-vogne på landsplan fra 25 til 100 fotovogne. Det viser Vejdirektoratets hastighedsbarometer for de seneste 3 måneder.

Der er blevet kørt langsommere på de danske veje, efter politiet i februar udvidede antallet af ATK-vogne fra 25 til 100 fotovogne på landsplan. Især er hastigheden faldet på landevejene og i de store byer – og ikke mindst jyderne har sat farten ned. Således er gennemsnitshastigheden på de jyske landeveje faldet med 1,5 kilometer i timen.

Det viser de nyeste tal fra Vejdirektoratets hastighedsbarometer. Her kan man se, at hastigheden på næsten alle vejtyper ligger under niveauet for de samme måneder sidste år 2014.

"Vi kan jo ikke vide, om der er en præcis sammenhæng mellem det øgede antal ATK-vogne og den lavere hastighed. Men vi kan i hvert fald se en målbar nedgang i hastigheden på vejene i de seneste måneder," siger Kasper Rosenstand, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

hast.png
Eneste markante undtagelse er 130 km/t motorvejene. Her kører bilisterne lige så stærkt, som de gjorde sidste år.

Lavere fart giver færre ulykker
Lavere fart er lig med færre ulykker. Derfor glæder det Kasper Rosenstand, at tallene viser, at færre bilister overtræder den tilladte hastighed:

"Vores undersøgelser viser, at fart er en medvirkende faktor i 40 % af dødsulykkerne på de danske veje, derfor håber jeg, den positive udvikling vil fortsætte. Vi vil i hvert fald følge hastighedsudviklingen nøje."

Det er svært at give en entydig forklaring på, hvorfor hastigheden er faldet så markant. Men en af årsagerne kan være politiets ATK-vogne i samspil med kampagneindsatser som f.eks. "Sænk farten – en lille smule betyder en hel del."

De værste fartsyndere har også sænket farten
Hastighedsbarometeret viser også, at de bilister, der kører allerstærkest, har lettet foden fra speederen. Det er en positiv udvikling, selvom der bestemt stadig er plads til forbedring.

"Når vi kigger på overtrædelsesprocenterne i hastighedsbarometret, så kan vi se, at en del af hastighedsreduktionen også ligger blandt de høje hastigheder. Noget tyder på, at politiets indsats har haft en positiv effekt på de værste fartsyndere, som normalt er de bilister, der er sværest at påvirke. Dog er det vigtigt at understrege, at der stadig er mange, der kører for stærkt," siger Kasper Rosenstand.

Fakta:
• I februar intensiverede politiet deres indsats med ATK fra 25 til 100 fotovogne på landsplan.
• Hastigheden er især faldet på de danske landeveje og i store byer. Den største forbedring ligger dog på de jyske landeveje, hvor gennemsnitshastigheden er faldet med 1,5 km/t.
• Hastighedsbarometeret er Vejdirektoratets månedlige oversigt over hastighedsmålinger fra hele landet og på forskellige vejtyper.
• Barometeret er baseret på målesteder fordelt over hele Danmark, og vi måler hastigheden uden for trængselsperioder, dvs. i de perioder, hvor en bilists valg af hastighed ikke er væsentligt påvirket af øvrige bilister på vejen.
• Hastighedsbarometeret beregnes for køretøjer under 5,80 m, altså personbiler og varevogne.

Yderligere oplysninger:
Kommunikationskonsulent  Rikke Liebst, telefon: +45 2570 3056, rili@vd.dk, Twitter: @rikkeliebst


Afdelingsleder Kasper Rosenstand, telefon: +45 7244 3048, kar@vd.dk, Twitter: @k_rosenstand

Oprettet
20-05-2015.
Senest opdateret
20-05-2015.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index