Søg
Pressemeddelelse

Nu begynder trafiksikker og hurtig udbygning af vestfynske motorvej

Torsdag den 7. marts klokken 06.00 begynder selve udbygningsarbejdet på de ti kilometer motorvej mellem Nørre Aaby og Middelfart på Fyn.
05. marts 2013
I første omgang er det sydsiden af motorvejen, der skal udbygges fra to til tre spor. Arbejdet varer frem til december 2013.

I Vejdirektoratet er der glæde over, at vejprojektet nu træder ind i en afgørende fase, fortæller projektleder Mike Boesen:
 
”Nu går vi for alvor i gang med at gøre fremkommeligheden på motorvejen bedre for trafikanterne. Det er derfor, vi er her,” siger han og tilføjer:

”Vi er helt med på, at arbejdet kommer til at genere trafikanterne det næste stykke tid. Men jeg håber, at folk vil huske på, at vi udbygger motorvejen for at give dem en langt bedre og mere sikker rejse, når vi er færdige.”

Mens vejen udbygges skal al trafikken på anlægsstrækningen køre i nordsiden af motorvejen på fire spor, så der kan arbejdes med udbygningen i hele sydsiden.

Trafikanterne i østgående retning skal derfor være opmærksomme på trafikomlægning til det nordlige spor umiddelbart efter Den nye Lillebæltsbro. Trafikanterne i begge retninger skal være opmærksomme på en hastighedsbegrænsning på maksimalt 80 km/t.

Adskilt trafik og byggeplads øger sikkerheden
Løsningen med at adskille trafikken helt fra byggepladsen har mange fordele. Entreprenøren får ro til arbejdet og kan arbejde i sikkerhed bag midterautoværnet. Dermed kan arbejdet gennemføres hurtigere og mere effektivt, end hvis trafik og byggeplads ikke var adskilt. Samtidig øges trafiksikkerheden for trafikanterne også meget.

”Sikkerheden bliver bedre for alle parter, når trafikanterne kun skal koncentrere sig om trafikken. Samtidig skal entreprenøren og vejarbejderne kun koncentrere sig om vejarbejdet. Det giver et mere sikkert og hurtigere vejarbejde. Vi øger sikkerheden og forkorter perioden med anlægsarbejde,” siger projektleder Mike Boesen.

2.jpg
​Det kommende tilslutningsanlæg ved Aulby. Anlægget kommer til at hedde Middelfart Øst.

Redningskøretøjer bruger beredskabsvej på byggepladsen
Da der skal være plads til fire vognbaner med trafik - i stedet for normalt to - i hele nordsiden af motorvejen, har det været nødvendigt at inddrage nødspor og midterrabat til kørespor. Derfor kan redningskøretøjer have vanskeligt ved at nå frem til et uheldssted, da kø sandsynligvis vil spærre dem vejen. Men det er der råd for.
 
Vejdirektoratet har oprettet en beredskabsvej på selve byggepladsen lige på den anden side af midterautoværnet. På den måde kan redningskøretøjer uhindret komme frem på hele strækningen og gøre holdt lige ud for et eventuelt uheld.
 
”Folk skal ikke være nervøse for, at beredskabet ikke kan hjælpe dem, skulle uheldet være ude. Tværtimod har vi sikret os, at beredskabet nemt og hurtigt kan komme frem,” siger Mike Boesen.

Beredskabsvejen kombineret med nødlommer for hver 500 meter på hele strækningen sikrer dermed, at der hurtigst muligt kommer gang i trafikken igen, hvis der sker et uheld.

Udbygningen i sydsiden sker frem til december 2013. Tilsvarende vil nordsiden blive udbygget i 2014, mens al trafikken vil køre i sydsiden.
 
Vejprojektet er helt færdigt i 2015.

Yderligere oplysninger:

Projektleder
Mike Boesen
Tlf.: 7244 2261
Email: mik@vd.dk
 
Kommunikationsmedarbejder
Bjørn Kock Sørensen
Tlf.: 7244 2316
Email: bjks@vd.dk​
Oprettet
06-03-2013.
Senest opdateret
06-03-2013.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index