Søg
Pressemeddelelse

Nyt slidlag øger køreglæden på Køge Bugt Motorvejen

I slutningen af maj går Vejdirektoratet i gang med at lægge det sidste lag asfalt på strækningen mellem Greve S og Solrød S.
19. maj 2015
​Lige nu er det en noget ujævn fornøjelse at køre på Køge Bugt Motorvejen, men om nogle måneder er det slut da Vejdirektoratets entreprenører i pinsen tager hul på de forberedende arbejder for at lægge det øverste lag asfalt.

Arbejdet med at udbygge Køge Bugt Motorvejen fra 6 til 8 spor har stået på siden september 2012. Første etape som er strækningen Greve S til Solrød S er 8 km lang, og mangler kun det sidste lag asfalt og nye striber for at være helt færdig. Etape 2 er strækningen fra Solrød S til Køge, og den del af udbygningen er færdig i 2018.

"Vi glæder os til i efteråret, hvor slidlaget er lagt på 1. etape, og vi kan aflevere en 8-sporet motorvej til trafikanterne. Og en motorvej, hvor køreglæden er i top. Det skal være skidt før det bliver helt godt, så nu må trafikanterne hen over sommeren nøjes med 3 spor i hver retning, og dermed mere trængsel på strækningen," siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

Vi snupper et kørespor
Arbejdet starter fredag den 22. maj om aftenen og vil stå på til slutningen af september måned. Hen over pinsen lægges trafikken om og der inddrages et spor i hver retning, så trafikanterne efter pinsen vil have 3 spor i hver retning. Hastigheden sættes til 80 km/t.

"Køge Bugt Motorvejen er en af Danmarks mest trafikerede veje, og mange pendlere er afhængige af ruten for at komme til og fra arbejde. Derfor er det vigtigt for os at holde så mange spor som muligt åbne. Kun i forbindelse med trafikomlægninger vil der i weekender være færre spor til trafikken," forklarer Robin Højen Madsen.

Pinsen
Trafikomlægningen sker i pinsen fordi trafikken i weekender og på helligdage er mere jævnt fordelt over døgnet end på hverdage. På den måde får vi samlet set færre køer.

Entreprenøren går i gang fredag den 22. maj om aftenen, så det vil genere pinsetrafikken ud af hovedstaden i aftentimerne. Mandag den 25. maj er den helt store hjemrejse dag efter pinseferien, og her må man påregne længere rejsetid dels fordi der vil være rigtig mange på vejene og fordi der nu er et spor mindre på Køge Bugt Motorvejen.

Trafikanterne skal i pinsen væbne sig med tålmodighed. Der kommer til at foregå en masse på strækningen, og det kan give forlænget rejsetid. Motorvejen er meget sårbar over for hændelser, så der skal meget lidt til for at trafikken forsinkes.

I pinsen er der endnu et vejarbejde på Køge Bugt Motorvejen dog på 2. etape. Banedanmark skal have lavet en jernbaneunderføring cirka 400 meter nord for rampeanlæg 32 ved Lyngvej, Køge. Det betyder, at alle 6 spor skal lægges over i vejens østlige side altså ud mod vandet. Trafikken vil være placeret således frem til oktober, hvor alle 6 spor flyttes over i motorvejens vestlige side, så entreprenøren kan komme til at arbejde i modsatte side. Arbejdet med sporunderføringen vil vare frem til sommeren 2016.

Slidlagsarbejdet vil medføre visse trafikale ændringer hen over sommeren, som Vejdirektoratet løbende vil informere detaljeret om.

Følg projektet.

Yderligere oplysninger:
Robin Højen Madsen, projektleder tlf.: 7244 2276, mail: rhm@vd.dk
Anne-Mette Nyhuus, kommunikationskonsulent, tlf.: 7244 3078, mail: an6@vd.dk

Baggrund
I gennemsnit kører der mere end 110.000 bilister hver dag på Køge Bugt Motorvejen.

I 2010 vedtog Folketinget at udbygge motorvejen fra seks til otte spor på strækningen <29> Greve S - <32> Køge.

Udbygningen er delt i to etaper, og første etape Greve S - Solrød S forventes at stå helt klar i efteråret 2015, mens anden etape Solrød S - Køge vil stå færdig i 2018.

I alt er strækningen 14 kilometer lang.
Oprettet
19-05-2015.
Senest opdateret
19-05-2015.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index