Søg
Pressemeddelelse

Smileys og elektroniske farttavler markerer optrapning af kampagne

​Nu kan du risikere at møde en trist smiley eller lysende tal på en farttavle, hvis du kører for stærkt forbi et af de vejarbejder, der er med i Vejdirektoratets kampagne "Vores fart".
10. september 2014

Fra i dag optrapper Vejdirektoratet nemlig sin kampagne, der skal få folk til at køre ansvarligt forbi vejarbejder. De nye skilte giver straks trafikanterne besked, hvis de kører for stærkt. Og det vil forhåbentlig få mange bilister til at lette på speederen.

DK-kort-Skilte-ved-vejarbejderne.jpg
"Vi forsøger med kampagnen at ændre ved folks adfærd i trafikken," siger trafikdirektør Niels Chr. Skov Nielsen. "Og ved at sætte meget synlige tavler op håber vi, at vi kan få folk til at overholde hastighedsgrænserne ved vejarbejder."

Tavlerne er et nyt element i kampagnen, der benytter sig af en utraditionel metode, der kaldes nudging – altså at "puffe" til trafikanternes adfærd ude på vejene ved at appellere til deres flokdyrsmentalitet.

I forvejen er der sat skilte op ved de seks vejarbejder landet over, der deltager i kampagnen. Og nu får de altså selskab af elektroniske tavler, der øjeblikkeligt reagerer, hvis trafikanterne kører for stærkt.

Bag plakaterne gemmer dystre tal sig. Sidste år kom der i gennemsnit en trafikant til skade hver sjette dag ved et vejarbejde. Og selv om det er en lille forbedring i forhold til tidligere år, så er det stadig alt for mange.

"Med kampagnen prøver vi at rette op på de tal," siger Niels Chr. Skov Nielsen. "Og meldingen herfra er ganske enkel: Overhold farten, så kommer alle nemt og sikkert frem."

Udover at rumme iøjnefaldende plakater og en ny metodik er kampagnen bygget op som en konkurrence mellem forskellige landsdele.

Ved seks udvalgte vejarbejder bliver trafikanternes hastighed målt over de næste tre uger. Og vinderen bliver den landsdel, der forbedrer sig mest.

Kampagnen slutter mandag den 22. september. Her vil vinderen blive offentliggjort.


Læs mere om kampagnen her.

Se en lille film om kampagnen her.

Yderligere oplysninger
Pressechef Martin Østergaard-Nielsen, tlf.: 7244 3032, mail: man@vd.dk

Fakta om kampagnen
• I 2013 var der 247 ulykker ved vejarbejder, og 67 personer kom til skade. Det betyder, at der i gennemsnit skete en ulykke med personskade ved et vejarbejde herhjemme hver sjette dag.
• Farven "Baker Miller Pink" på kampagneplakaterne er valgt, fordi undersøgelser viser, at farven har en beroligende effekt. F.eks. er den blevet brugt til at berolige voldelige fængselsindsatte.
• I forbindelse med sidste års kampagne faldt gennemsnitsfarten med 3,2 km/t

Kampagnen involverer seks regionale vejarbejder:
• Udbygning af Helsingørmotorvejen
• Udbygning af Fynske Motorvejn Nr. Aaby – Middelfart
• Vedligeholdelsesarbejde af bro ved Vallensbæk
• Vedligeholdelsesarbejde af bro ved Bjæverskov
• Ny rundkørsel ved Tjæreborg, Esbjerg
• Krydsombygning ved Svenstrup syd for Aalborg

Oprettet
10-09-2014.
Senest opdateret
10-09-2014.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index