Søg
Pressemeddelelse

Tidlig julegave til motorvejstrafikanterne på Fyn

I morges blev trafiksituationen på E20 ved Middelfart markant forbedret. Vejdirektoratet afsluttede nemlig i dag den 21. november udvidelsesvejarbejdet mellem Nørre Aaby og Middelfart i denne omgang.
21. november 2013
​Resultatet er, at trafikanterne nu kan køre i tre spor mod Sjælland i motorvejens sydside. I motorvejens nordside vender situationen tilbage til normalen med to spor mod Jylland. I begge sider af motorvejen bliver hastigheden 110 km/t.

Projektleder i Vejdirektoratet, Mike Boesen, er glad på trafikanternes vegne:

”Fra i dag og frem til marts næste år kan trafikanterne glæde sig over meget mere plads og intet anlægsarbejde mellem Nørre Aaby og Middelfart,” siger han.

Effektiv vejarbejdsform tilbage til marts
Som planen er nu, begynder vejarbejdet nemlig igen til marts 2014. Denne gang med udbygning i vejens nordside og fælles trafik i sydsiden. Faktisk er det præcis samme øvelse, som trafikanterne og Vejdirektoratet har været igennem i år – bare spejlvendt.

”Nu skal vi hjem og kigge på vores erfaringer fra arbejdet med sydsiden, men meget tyder på, at vi vender tilbage med samme metode til næste år, da det er en af de hurtigste og mest effektive metoder, når vi udvider motorveje,” siger Mike Boesen.

Juletrafikanterne får et vejarbejde mindre at tænke på
Den kommende juletid er garanti for travlhed på vejene. Og med årstidens store risiko for sne og is på vejene er afslutningen på anlægsarbejdet en hjælpende hånd til trafikanterne.

”Vejarbejde kombineret med vintervejr er ikke en god cocktail. Derfor er det godt, vi nu er færdige på Fyn. Rigtig mange danskere skal forbi anlægsstrækningen i forbindelse med julen, og de kan nu komme frem uden hindringer,” slutter Mike Boesen.

18. november indviede Vejdirektoratet strækningen mellem Skærup og Vejle på E45. Så heller ikke her er der længere anlægsarbejde, men derimod nu tre spor i hver retning. Desuden er reparationsarbejdet i forbindelse med sommerens lastbilbrand på Den nye Lillebæltsbro også færdigt.

Vedhæftede grafik viser, hvordan arbejde og trafik har været adskilt. Samme metode bliver sandsynligvis brugt til at udvide vejens nordside.

Luftfoto 1. Her ses asfaltarbejde i vejens sydside, mens trafikken ruller i nordsiden.
Luftfoto 2. Udvidelsen af Nørre Aaby Middelfart gik i gang i marts i år.
Luftfotos er fra november 2013.

Yderligere oplysninger
Projektleder Mike Boesen. Tlf.: 7244 2261, email: mik@vd.dk
Kommunikationskonsulent Bjørn Kock Sørensen. Tlf.: 7244 2316, email: bjks@vd.dk
 

 Luftfotos

 
 

 FAKTA

 

​Til udvidelsen af motorvejen mellem Nørre Aaby og Middelfart valgte Vejdirektoratet en vejarbejdsform, der helt adskiller byggepladsen fra trafikken.

Entreprenøren får hele arbejdsarealet til sin rådighed og skal dermed ikke tage nævneværdigt hensyn til trafikken, der relativt uforstyrret kan køre på den anden side af midterautoværnet.

Det giver både trafikanterne og entreprenøren mange fordele. Det er en af de mest effektive og hurtige metoder, Vejdirektoratet har i værktøjskassen, da entreprenøren kan fokusere al sin energi på at blive hurtigt færdig til glæde for trafikanterne.

Hent grafik af opdelingen mellem trafik og arbejdsareal.

Oprettet
21-11-2013.
Senest opdateret
21-11-2013.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index