Opgraderingen og udvidelsen af det eksisterende ITS-anlæg omkring Limfjordstunnelen er sket for at afhjælpe kødannelser i myldretiden via bl.a. hastighedsregulering og køvarsling i og omkring tunnelen.
Det har ført til kortere rejsetid, mindre spildtid på kø og forbedret trafiksikkerhed for alle trafikanter.
Vejdirektoratet har udskiftet eksisterende variable tavler og sat nye op på motorvejsstrækningen ved Limfjordstunnelen. Tavlerne skal hjælpe trafikanterne til at komme nemmere og mere sikkert frem.
Konkrete tiltag
Hastighedstilpasning og køvarsling, nordgående retning
Der er etableret hastighedsharmonisering og udvidet køvarsling på strækningen fra før Th. Sauers Vej til nord for tunnelen samt på Kridtsvinget.
Hastighedstilpasning og køvarsling, sydgående retning
Der er etableret hastighedsharmonisering og udvidet køvarsling på strækningen fra nord for sammenløbet ved Bouet til syd for tunnelen samt på Nørresundbygrenen.
Vognbanevejledning
Der er etableret vognbanevejledning i Kridtsvinget for nordgående trafik.
Trafikregulering i tunnelen
Den eksisterende styring af hastigheder, vognbanebrug og spærringer i og omkring tunnelen er ikke blevet ændret, men suppleret med variable vejvisningstavler i sydgående retning, så vejledning om kørselsmål på vejvisningstavler kan ændres dynamisk i afhængighed af eventuelle vognbanerestriktioner i tunnelen.
Indsamling af data
Dataindsamlingen på strækningerne omkring tunnelen er intensiveret, og suppleret med indsamling af trafikdata fra tunnelens kamerasystem, således at der tilvejebringes de nødvendige styredata for de nævnte funktioner. Data anvendes foruden til styringerne også til trafikantinformation, både lokalt på vejen og -lige som tidligere- via andre elektroniske trafikantservices, samt til hændelsesregistrering