Søg

Skinnevogn på 12 tons tester Storstrømsbroen

Den næste 82 år gamle Storstrømsbro er godt slidt, så Vejdirektoratet holder skarpt øje med, at den fortsat er sikker at bruge. Lige nu tester vi bæreevnen på gang- og cykelstien ved at trække en 12 tons tung vogn på skinner henover broen.
29. april 2019
​At det er gang- og cykelstien, der bliver testet, skyldes, at den del er understøttet på en anden måde end resten af broen. Stien udgør nærmest et vedhæng til broen. 

Det fortæller Peter Holt, der er fagprojektleder i Vejdirektoratet og har ansvaret for broens vedligeholdelse.   

Alle kan se, den er slidt 
”Alle kan jo se, at broen er slidt, og vi holder naturligvis øje med alle dens dele, så den fortsat er sikker for alle trafikanter. Gang- og cykelstien hænger frit ud fra broen, og selv om en cyklist i sig selv ikke er særlig tung, så skal stien jo fortsat kunne holde til, at vi kører ud og rydder sne. Desuden skal den være sikker for større grupper af folk, som måske vil samle sig på stien for at se på byggeriet af den nye Storstrømsbro i de kommende år,” siger Peter Holt.


Peter Holt, Vejdirektoratet, gennemfører testen af gang- og cykelstiens bæreevne med den særlige skinnevogn. 

Testen foregår ved, at Vejdirektoratet langsomt triller en 10 meter lang vogn ud på skinner på stien. 5 store betonklodser på i alt 12 tons udgør belastningen. Samtidig måler man, hvor meget broen giver sig under den tunge vægt.

Maks. 6 mm
”Broen må kun give sig op til 6 mm det sted, hvor skinnevognen holder. Vi har et enkelt sted oplevet en nedbøjning på 5 mm, men det er faktisk stadig et godt stykke inden for vores smertegrænse. Langt de fleste steder er udsvinget kun på omkring 1 mm. Så vi kan roligt sige, at broens konstruktion er helt sikker for trafikanterne,” siger Peter Holt.

Netop graden af broens slitage og det faktum, at den kun har et jernbanespor, er grunden til, at Vejdirektoratet bygger en ny fire km lang Storstrømsbro kort derfra. 

To jernbanespor til højhastighedstog, en landevej og gang- og cykelsti skal sikre, at den nye forbindelse mellem Sjælland og Falster fra 2022 lever op til fremtidens krav til hurtig og effektiv transport.

Fjerde gang
Indtil da skal den gamle bro kunne tage sig af trafikken over Storstrømmen. Selv om Vejdirektoratet udfører jævnlige eftersyn på broen, så er det kun fjerde gang på 40 år, at der gennemføres den lidt særprægede - og tunge - test af broens bæreevne.   
 
Vælger man at tage cyklen eller spadsere over broen, kan man møde Vejdirektoratets skinnevogn frem til starten af maj.
Oprettet
29-04-2019.
Senest opdateret
29-04-2019.
Ophavsretten tilhører Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

Tlf
7244 3333
Mail
vd@vd.dk
EAN-nr.
5798000893450
CVR
60729018
Robot Site Index