Ansøgningsprocedure for nationale cykelruter De nationale cykelruter administreres med hjemmel i Bekendtgørelserne om vejafmærkning (BEK nr 1193 af 21/09/2016 - tavler) og anvendelse af vejafmærkning (BEK nr 1194 af 21/09/2016) kapitel 15 Vejvisning for cykel, ride og vandreruter §§ 426 - 434.
Kommuner skal ansøge Vejdirektoratet om at ændre på ruteforløbet af de nationale cykelruter samt ved ønsket om at oprette en helt ny national cykelrute. Forslag til nye eller ændring af eksisterende nationale cykelruter skal forelægges Samarbejdsudvalget vedrørende Turistvejsvisning jf. kap. 15 i Bekendtgørelser om anvendelse af vejafmærkning.
I det administrative grundlag skelnes der mellem mindre ændringer i en kommune og større ændringer i en eller flere kommuner. Ved større ændringer forelægges disse for Samarbejdsudvalget vedrørende Servicevejvisning og Turistinformation (SUV). Mindre ændringer håndteres administrativt i Vejdirektoratet, og Samarbejdsudvalget orienteres efterfølgende.
SUV-udvalget afholder sædvanligvis to årlige møder i februar og september. Ansøgninger bedes derfor være Vejdirektoratet i hænde senest i midten af januar og august.