Med et kendskab til
vejenes jævnhed og sporkøring kan kommunen planlægge den løbende vedligeholdelse
og sikre trafikanterne bedre. Vejdirektoratets profilografmålinger kan både
givebesparelser og større sikkerhed.
Trafiksikkerhed og samfundsbesparelser
Med
profilografmålinger får man kendskab til vejenes jævnhed og sporkøring, der
påvirker trafikanternes sikkerhed. Resultatet fra en profilografmåling er
derfor en væsentlig faktor, når der skal foretages prioriteringer af vejvedligeholdelsen.
Derudover er
jævnheds- og sporkøringsmåling vigtig for kommunen fordi:
- Manglende jævnhed
øger sliddet på vejen
- Jævnhed har
betydning for trafikanternes køretøjsomkostninger og komfort
- Sporkørte veje
øger risikoen for akvaplaning
- Jævnhed og profil
er kontrolkrav ved belægningsfornyelse
Måling af jævnhed
og sporkøring kan foretages både ved nyanlæg og som en del af den større vedligeholdelsesplan
for vejbelægningen.
Sådan måler profilografen
Profilografen har
25 lasere monteret under en 2,5 meter tværbjælke foran på vognen. Målingen foregår
ved trafikkens hastighed. Vejdirektoratets profilograf måler præcist ved
almindelige kørselshastigheder og registrerer objektivt vejens overfladeprofil
til efterfølgende jævnhedsberegninger.

Måling af vejbelægningsjævnhed og sporkøring
En forudsætning for
målingen er kendskab til vejstrækningens navn, vejnummer og kilometrering.
Målingen foretages
ved, at Profilografen i 25 laserlinjer registrerer vejoverfladens profil.
Herved fås en tredimensionel model af vejoverfladen som muliggør beregninger af
de vejtekniske parametre som jævnhed og sporkøring.
Målingen kan ikke
udføres på våde overflader, da refleksionen fra en våd overflade ikke giver en
tilstrækkelig tilbagekastning af lyset. Derudover er begrænsningerne få og
målingen kan udføres på alle arealer, hvor målebilen kan manøvrere ved minimum
40 km/t. Der foretages samtidig en måling af vejens længdefald, sidehældning og
horisontalkurve.
Behandling og rapportering af måleresultat
Ved rutinemæssig
måling kontrolleres måledatas stationering mod vejens referencesystem, hvis
dette er muligt, og præsenteres i tabeller. Desuden angives, hvor et valgt serviceniveau
er overskredet.
Jævnheden måles i
enheden IRI ”International Roughness Index”, der er internationalt anvendt
indeks for vejes jævnhed. Jo større tal desto ringere jævnhed. Målingerne eksporteres
til vejman.dk, og der kan efter behov beregnes og udskrives tabeller for vejens
længdefald, sidehældning og horisontalkurve på grundlag af de indsamlede data.