Faserne i vurderingen
Vejdirektoratet vurderer bæreevnen på følgende måde:
Registrering af trafikbelastningen
For at bæreevnen kan vurderes, er det nødvendigt at kende trafikbelastningen på den enkelte strækning, det vil sige antallet af ækvivalente 10-tons aksler, Æ10, der belaster vejen i dag og fremover. Kendes trafikbelastningen ikke, er det nødvendigt at foretage en trafiktælling.
Trafiktællingen kan foretages af Vejdirektoratet eller af kommunens egne folk. Hvis trafikken består af specielle køretøjer som trucks, kraner og lignende, skal typen og aksellasterne kendes.
Måling af vejbefæstelsens bæreevne
Målingen foretages med Vejdirektoratets målebil High Speed Deflectograph (HSD) og med faldlod Falling Weight Deflectogragh (FWD).
En beregning af vejens kvantitative bæreevne
Ud fra målingen, kan man nu lave en beregning af vejens kvantitative bæreevne, som danner grundlag for beregningen af forstærkningsbehovet.
En beregning af forstærkningsbehovet
Når vejens kvantitative bæreevne er kendt, kan det beregnes, hvor stort forstærkningsbehovet er. Det vil sige hvor tykt et asfaltlag, det er nødvendigt at udlægge for at opnå en restbæreevne, der svarer til den krævede dimensioneringsperiodes angivne trafikbelastning.
Forslag til belægningsvedligehold
Til sidst angives et forslag til valg af forstærknings- og slidlag. Desuden kan der eventuelt gives forslag til supplerende vedligehold, som forlænger vejens levetid, som f.eks. udskiftning af delarealer, afhøvling af rabatter, oprensning af grøfter og lignende.
For de større kommuneveje kan det være relevant at bruge målingerne i vejman.dk/belægningsoptimering.