Broen:
Bredde |
23,5 m. |
Gennemsejlingshøjde |
55,0 m |
Gennemsejlingsbredde |
490,0 m |
Pylonernes højde |
204,0 m |
Byggeperiode |
1991-2000 |
Indviet |
1. juli 2000 |
Spor |
4 og 2 togspor |
Brotype |
Skråstagsbro og bjælkebroer |
---|
Øresundsbroen strækker sig fra tunnelens opkørsel på den 4,05 km lange kunstige ø Peberholm lidt syd for øen Saltholm og til Lernacken syd for Malmø.
Tunnellen:
Bredde |
40,0 m |
Byggeperiode |
1991-2000 |
Indviet |
1. juli 2000 |
Spor |
4 og 2 togspor |
Tunneltype |
Sænketunnel |
---|
Øresundstunnelen udgør den vestlige del af Øresundsforbindelsen mellem Amager (ved Kastrup) og den kunstige ø Peberholm (syd for Saltholm).
Øresundsbroen er opført af beton og stål. Det øverste dæk af stål bærer fire kørebaner, og det nederste dæk af beton bærer en dobbeltsporet jernbane.
Der er to pyloner, som hver består af to betontårne, der er støbt på stedet.
Tunnelen består af 20 elementer, der hver er 176 meter lange, 9 meter høje og 40 meter brede. Ét element vejer 55.000 ton. Hvert element er fremstillet i sektioner, der er støbt på land. Elementerne er derefter sænket ned i en rende på havbunden.
Mere end 7,5 millioner kubikmeter havbundsmateriale blev gravet op fra bunden af Øresund. Sejlrenderne Drogdenrenden og Flinterenden, på tilsammen 25 kilometers længde, blev flyttet. Det opgravede materiale blev brugt til at skabe en kunstig halvø på dansk område og en kunstig ø - Peberholm - midt i Øresund.