Bredde |
14,1 m |
Gennemsejlingshøjde |
33,0 m |
Gennemsejlingsbredde |
90,0 m |
Byggeperiode |
1963-1966 |
Indviet |
18. november 1966 |
Spor |
2+cykelsti+fortov |
Brotype |
Bjælkebro |
---|
Svendborgsundbroen mellem Fyn og Tåsinge indgår som en del af rute 9.

Broen består af 25 sæt slanke søjler, der bærer brobanen. For at gennemsejlingshøjden kunne blive stor nok, var det nødvendigt at lade brobanen fortsætte langt ind over land, så broen er dobbelt så lang, som sundet er bredt.
For at holde sejlrenden åben, mens broen blev bygget, blev de midterste tre fag bygget med fri fremføring. Det var første gang, denne metode blev benyttet i Danmark.
Resten af fagene blev støbt på stålstilladser, der blev flyttet undervejs. Man støbte to meter af brobanen på stilladset. Når betonen var hærdet, flyttede man stilladset. Når man nåede ud midt mellem to piller, flyttede man til den anden pille og gjorde det samme derfra. Når de to halvdele mødtes, støbte man dem sammen.
Det var J. G. Hannemann, der var rådgivende ingeniør på broen.