Vejdirektoratet har de seneste år arbejdet med at udvikle en anvendelsesorienteret metode, der gør det muligt at lave samfundsøkonomiske analyser af konkrete ITS-tiltag.
Metoden kan bruges til at vurdere, om de samfundsøkonomiske gevinster ved et konkret ITS-tiltag overstiger omkostningerne til anlæg og drift. Samtidig er det muligt at sammenholde tiltaget med andre mulige investeringer, eksempelvis anlægsarbejder.
Overordnet set giver arbejdet:
En beskrivelse af den metodiske tilgang, der skal sikre konsistens i analysearbejdet
Et overblik over effekterne ved ITS på baggrund af udvalgte evalueringer
Retningslinjer for hvordan trafikanternes oplevede værdi af trafikinformation håndteres og værdisættes i analyserne
På denne side har vi samlet:
Metodebeskrivelsen, der i korte træk præsenterer resultaterne af det gennemførte arbejde og viser, hvordan man kan gennemføre samfundsøkonomiske analyser af ITS-tiltag
Et vigtigt grundlag for at opgøre samfundsøkonomi for ITS-tiltag er viden om effekter. En del af arbejdet har derfor omhandlet indsamling af effekter i form af evalueringer. I kolonnen til højre findes links til en lang række ITS-evalueringer opdelt i kategorier.
Ved fastlæggelse af effekter til brug ved samfundsøkonomiske vurderinger er det vigtigt, at man er opmærksom på forskelle i trafikale forhold, nationale karakteristika og vejens udformning m.m.
Metoden til samfundsøkonomisk vurdering af ITS-tiltag vil blive gennemgået i Transportministeriets samfundsøkonomiske projektgruppe med henblik på en inkludering i den officielle samfundsøkonomiske metode på transportområdet.
Muligheden for at vurdere ITS-tiltag er ikke inkluderet i den netop offentliggjorte version 3.0 af regnearksmodellen TERESA.
Ved den næste opdatering af TERESA og de transportøkonomiske enhedspriser vil dette være relevant.